Розвиток громади = розвиток громадянського суспільства: як можна долучитись?

Щоб ефективніше працювати на місцевому рівні, організаціям громадянського суспільства варто бути в курсі динаміки розвитку своєї громади: які проблеми є найбільш актуальними на сьогодні, як місцева влада планує їх вирішувати, в якому порядку, які інструменти має для того.

Це вимагає від громадських активістів/ок бути обізнаними з основними прогнозними і програмними документами – стратегією громади, програмами та планами соціально-економічного розвитку, цільовими програмами. Знайти їх зазвичай можна на офіційних сайтах громад (міських, сільських, селищних рад), хоч вони й не завжди розміщуються в окремому розділі.

Новостворені громади такі документи, зокрема довгострокові стратегії розвитку, лише починають розробляти, а більш досвідчені вже готуються до нового циклу стратегічного планування.

Чому це важливо?

Стратегія – основний документ, що визначає пріоритети розвитку громади на довгостроковий період. Саме вона є підставою для розроблення будь-яких місцевих проєктів, цільових програм, виділення фінансування з місцевого бюджету на їх реалізацію та навіть залучення додаткових коштів від держави чи грантодавців. Рекомендований термін стратегічного планування за наявних умов — 5-7 років.

Затверджуючи стратегію, громада в особі органів місцевого самоврядування та мешканців/ок погоджується із тим, що визначені в цьому документі цілі, завдання й заходи є найбільш важливими для розвитку території на наступний період. А значить – вимагають першочергової уваги, фінансування, участі місцевих спільнот в їх реалізації.

Програма (план) соціально-економічного розвитку визначає стратегічні й оперативні пріоритети на коротший термін – найчастіше на рік (рекомендовано на 3 роки); конкретизує завдання, заходи, відповідальних виконавців, строки, обсяги фінансування. Програма має базуватись на цілях і пріоритетах визначених стратегією розвитку громади.

На підставі стратегії та програми соціально-економічного розвитку розробляються місцеві цільові програми, що спрямовані на вирішення проблем у окремих сферах життя громади: освіті, охороні здоров’я, молодіжній політиці тощо. Окремі програми можуть бути затверджені для сприяння розвитку громадянського суспільства або підтримки діяльності ОГС.

На що звернути увагу?

При аналізі стратегій і програм (планів) розвитку доцільно буде поцікавитись:

  • Чи оприлюднені ці документи на сайті громади (міської, сільської, селищної ради), чи є у відкритому доступі повні й актуальні тексти?
  • Чи легко знайти зазначені документи (наприклад, є окремий пункт чи розділ меню, лінк чи банер на головній сторінці)?
  • Чи розроблялись ці документи з широким залученням громадськості та публічним обговоренням?
  • Чи містять вони окремі стратегічні чи операційні цілі (завдання), які спрямовані на розвиток громадянського суспільства, інструментів місцевої демократії, посилення впливу громадян на ухвалення рішень?
  • Чи містить стратегія (програма) відповідні плани дій з конкретними заходами (проєктами)?
  • Чи визначені індикатори моніторингу й оцінювання (показники виконання) стратегії/програми?
  • Чи відстежуються вони з подальшим оприлюдненням результатів в офіційних джерелах?
  • Чи створений спеціальний орган (робоча група, комітет, рада тощо) для моніторингу й оцінювання результатів виконання? Чи залучені до його складу представники громадськості?
  • Чи обговорюються такі результати публічно із залученням громадськості?
  • Чи враховуються під час ухвалення рішень, пов’язаних з виконанням (коригуванням) стратегії/програми, пропозиції від ОГС (представників/ць громадськості)?

Що варто зробити?

  1. Бути обізнаними самим та інформувати інших про важливі рішення місцевої влади, які стосуються питань розвитку громади.
  2. Регулярно відстежувати показники виконання стратегій/програм, цікавитися відповідними новинами місцевих органів влади.
  3. Інформувати мешканців/ок про завдання та пріоритети розвитку громади, динаміку досягнення поставлених цілей (на власних інформаційних ресурсах, у ЗМІ, під час просвітницьких заходів).
  4. Подавати пропозиції до розробки стратегій, програм соціально-економічного розвитку в межах оголошених конкурсів (про початок роботи над проєктом документа, терміни підготовки та можливості подання пропозицій зазвичай повідомляється на сайті ОМС та/або в місцевих ЗМІ, якщо такі є).
  5. Брати участь у громадських обговореннях та публічних консультаціях з питань розгляду проєкту стратегій/програм розвитку, а також результатів їх виконання. Залучати до таких обговорень і консультацій інших громадян.
  6. Брати участь у роботі спеціальних органів із моніторингу та оцінювання стратегії розвитку. Ініціювати створення таких органів у разі їх відсутності.
  7. Розробляти власні проєкти, що відповідають цілям розвитку громади, подавати їх на фінансування в межах місцевих, регіональних, державних конкурсів для ОГС та грантових програм.
  8. Якщо на офіційному сайті громади відсутня інформація про затверджену стратегію/програму, зокрема немає її повного тексту та рішення про затвердження, – надіслати інформаційний запит до органів місцевого самоврядування.

Де дізнатися більше?

Закон України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України» (поточна редакція від 02.12.2012 року).

Закон України «Про засади державної регіональної політики» (поточна редакція — від 05.02.2015 року).

Методика розроблення, проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій розвитку та планів заходів з їх реалізації, затверджена наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України від 31.03.2016 № 79 (у редакції наказу від 27.12.2018 року № 373).

Методичні рекомендації щодо формування і реалізації прогнозних та програмних документів соціально-економічного розвитку ОТГ (Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України 30.03.2016 № 75).

Методичні рекомендації щодо формування і реалізації стратегічних і програмних документів соціально-економічного розвитку ОТГ (docx).

Берданова О., Вакуленко В., Валентюк І., Ткачук А. Стратегічне планування розвитку об’єднаної територіальної громади: навчальний посібник (К., 2017).

Приклади і практики

Мереф’янська міська ОТГ (Харківська область) має затверджену Стратегію розвитку до 2027 року та План її реалізації на термін 2018-2020 рр. Документи доступні в окремому розділі на сайті громади.

Стратегія містить конкретні завдання, спрямовані на розвиток громадянського суспільства: 2.1.2. Розвиток громадських просторів та 2.1.7.Налагодження комунікацій у громаді (громадськість-бізнес-влада). У громаді створено Комітет з управління впровадженням стратегії, до складу якого входять представники/ці виконкому міської ради. Засідання комітету проводяться раз на пів року, протоколи публікуються на сайті громади. Наприкінці року Комітет звітує перед депутатами й інформує їх про динаміку розвитку громади.

Також цікавим підходом до інформування громадян є публікація щотижневих звітів про діяльність відділів, що входять до структури виконавчих органів Мереф’янської міської ради. Для прикладу, звіт від 2 березня 2020 року

Публікація є частиною серії методичних матеріалів «Можливості для участі. Оцінюємо та посилюємо потенціал місцевих громад до розвитку громадянського суспільства». Підготовлена командою проєкту «Зміцнення демократичного врядування», що реалізується ГО «СТЕП» за підтримки National Endowment for Democracy.

Чільна ілюстрація: crello.com. У тексті використані світлини Чернігівської ОТГ Запорізької області та Мереф’янської ОТГ Харківської області, надані партнерськими організаціями «Платформа розвитку 3Д» та «Українська фундація розвитку молоді».

Інна Стащук
Менеджерка проєкту
Віталій Лисенко
Експерт проєкту