Цільові програми доступу до правосуддя: переваги і практики

Розроблення та впровадження місцевих цільових програм – важливий крок до створення ефективних екосистем доступу до правосуддя на рівні громади та управління процесом вирішення правових проблем громадян.

Місцеві цільові програми забезпечують системний підхід до роботи з комплексними проблемами та дозволяють створити середовище, в якому можливе поєднання ресурсів і зусиль ключових зацікавлених сторін на рівні громади.

Переваги підходу

Управління процесом вирішення правових проблем через реалізацію цільових програм доступу до правосуддя створює широкі можливості як безпосередньо для мешканців і мешканок, так і для місцевого самоврядування та надавачів правових послуг.

Переваги для мешканців громади:

  • можливість розв’язання своїх правових проблем;
  • прозорість виділення та витрачання коштів;
  • ефективна комунікація з владою;
  • можливість отримати допомогу як з типових питань, так і розв’язати структурну / комплексну проблему.

Переваги для місцевого самоврядування:

  • можливість делегування частини своїх обов’язків та залучення співвиконавців;
  • прозорість виділення та витрачання коштів;
  • авторитет і довіра виборців;
  • зменшення кількості людей, яких необхідно приймати безпосередньо працівникам органу місцевого самоврядування.

Переваги для надавачів правових послуг:

  • можливість спеціалізації та концентрації на вирішені конкретних проблем;
  • прозорість виділення та витрачання коштів;
  • налагодження взаємовигідної співпраці.

Програми правової допомоги

Одним із варіантів місцевих цільових програм доступу до правосуддя є місцеві програми надання безоплатної правової допомоги. Практика розроблення таких програм стала доволі поширеною в Україні в останні роки.

Хорошим прикладом є, зокрема, Програма забезпечення безоплатною правовою допомогою населення Хмільницької міської територіальної громади на 2021-2022 роки. На реалізацію програми передбачено 438,7 тис. грн, з них 198 тис. грн – кошти міського бюджету. Ще 240,7 тис. грн  планується залучити з інших, зовнішніх джерел.

Що включено в цю програму?

  • Навчальні заходи для інститутів громадянського суспільства з прав людини;
  • аналіз соціальних мереж і проєктів рішень ОМС зовнішніми експертами на предмет дотримання прав людини та виявлення можливих причин виникнення правових проблем;
  • формування мережі правових консультантів в сільських населених пунктах;
  • навчання для шкільної молоді щодо прав людини;
  • підготовка вчителів/вчительок права за тематикою прав людини;
  • організація кіноклубів медіапросвіти з прав людини DOCUDAYS UA;
  • створення шкільних служб порозуміння.

Це практичний приклад відповідального лідерства органу місцевого самоврядування, який відкритий до чесного партнерства з громадянським суспільством і готовий брати відповідальність за долю громади в свої руки. Такий підхід безумовно дозволить забезпечити для мешканців/ок громади кращий доступ до правосуддя та справедливості, створить умови для отримання ними якісних правових послуг і підвищить їхню спроможність впливати на формування місцевої політики.

***

Ця публікація є частиною Дорожньої карти з впровадження безоплатної первинної правової допомоги у сільській місцевості, що розроблена в 2021 році громадською організацією «СТЕП» разом з експертами та експертками Мережі правового розвитку за підтримки Федерального МЗС Німеччини (представленого Генеральним консульством Німеччини у Донецьку). Посібник розміщено у вільному доступі.

Для оформлення обкладинки використані фотографії, зроблені під час навчальних заходів проєкту «Впровадження системи безоплатної правової допомоги та захист соціальних прав жінок у сільських громадах Східної України».