Конструктор спільних мрій. Як сімейний лего-фестиваль об’єднав дорослих і дітей навколо майбутнього Якимівської громади

Якимівська громада – найбільша за площею в Запорізькій області й одна з 30 найбільших в Україні. Вона об’єднує 32 населені пункти, з яких кожен має свої архітектурні чи природні пам’ятки, важливі історичні дати чи популярні сучасні бренди. Деякі з них краще відомі місцевим жителям, про деякі добре знають і туристи з інших міст та регіонів…

Безумовно, разом місцеві цікавинки складають ідентичність території та є важливими, щоб зрозуміти її багатство й різноманітність. Але як визначити самі те символи, що здатні згуртувати мешканців і виразити їхнє спільне бачення майбутнього громади? Ініціативна група з Якимівської громади знайшла для себе несподівану й креативну відповідь під час участі в проєкті Київського Діалогу.

Я давно хотіла провести фестиваль сімейного лего-конструювання в нашій громаді, проте не могла визначитись з тематикою та ідеєю заходу, – розповідає авторка проєкту Марія Діденко, голова громадської організації «Успіх-2020». – Під час навчання у Школі адвокації та партисипації я зрозуміла, що через такі нестандартні заходи із залученням мешканців можна вирішувати соціально значущі проблеми, обговорювати складні, часом нудні, але дуже важливі для кожного з нас теми та питання. Так мені спало на думку в рамках фестивалю підняти питання брендингу території. Адже утворилась Якимівська громада у 2017 році, проте й досі не має єднаючого бренда та логотипа. Проблемою також є те, що наша громада – одна з найбільших в країні, об’єднує 32 населені пункти, кожен з яких зі своєю історією, традиціями, людьми і символами, які можна і потрібно зробити привабливими. Отже, їх потрібно виокремити, акцентувати увагу, візуалізувати. А лего-конструктори – це чудовий та сучасний засіб візуалізації, їх полюбляють і дорослі, і малеча.

Так ідея фестивалю сімейного лего-конструювання «Моя громада – мій дім» почала поступово набувати чітких обрисів – аж поки не втілилась в проєктну заявку на конкурс малих грантів від Київського Діалогу. Вже невдовзі вона отримала схвальну відповідь конкурсної комісії. За втілення задуму взялись активісти ГО «УСПІХ-2020» Марія та Олександр Діденки та очільниця ГО «Якимівська світлиця» Наталя Волошко. До них долучились інші активні мешканці/ки громади – староста Андрій Азаренков, Галина Нікіфоренко з громадської організації «Новоданилівська злагода», а також директорки шкіл громади Ірина Горзій та Людмила Куркуріна. Саме завдяки такій потужній команді змінотворців в підсумку вдалося успішно організувати заходи на території різних старостинських округів. Адже на початкових етапах проєкту домовитися про проведення фестивалю було не так легко.

Далеко не всі розуміють твою ідею, переймаються проблемою, яку ти намагаєшся підняти… Тому ми теж вчилися комунікувати, налагоджувати зв’язки, заряджати своєю енергією, – згадує Марія Діденко. – Попередні наші проєкти були локальними, в межах селища Якимівка. А тут ми дійсно «розширили горизонти», налагодили «комунікаційні мости» з іншими старостинськими округами, на базі яких проводився фестиваль.

Впродовж вересня та жовтня локальні фестивалі відбулись у п’яти різних куточках Якимівської громади – селах Володимирівка, Новоданилівка, Великотернівка, Чорноземне та центральному селищі Якимівка (тут вдалось провести два заходи). Вже перші івенти спричинили «вау-ефект» по громаді: завдяки відгукам учасників і учасниць та численним публікаціям у соцмережах охочих взяти участь у фестивалі стало значно більше, ніж очікували. Через це організатор/ки вирішили провести додаткові заходи ще в чотирьох селах. На жаль, вони так і не відбулися – на заваді став COVID-19 та нові карантинні обмеження.

Всі заходи проводились за одним сценарієм, що передбачав знайомство з учасниками, вправи на образне мислення, творчі фотофлешмоби й підсумкове анкетування. Центральною частиною кожної події, звісно, була спільна робота дітей і дорослих над лего-композиціями. Після інтерактивної розминки – гри в асоціації – ведучі пропонували сімейним командам відтворити за допомогою лего-конструктору ті «родзинки» Якимівської громади, що заслуговують бути її візитівкою. Цікаво, що учасники й учасниці фестивалів не обмежились роботою над можливим брендом громади. В їхніх композиціях втілені мрії про майбутнє рідних сіл – від найскромніших до дуже амбітних.

Проєкти на фото: (1) Процвітання фермерства, (2) Басейн для фізичного розвитку дітей та молоді, (3) Сучасна Великотернівська школа, (4) Сучасний БК у Новоданилівці

Для прикладу, ось назви лего-проєктів, що були створені під час фестивалю в Новоданилівці: «Новоданилівська гімназія», «Магазин морозива на селі», «Пекарня на селі», «Реставрований та сучасний будинок культури», «Кінотеатр – осередок родинного відпочинку» та…  «Космодром в Якимівці». А чому й ні? Мріяти треба сміливо!

Яскраві фотозвіти та перелік лего-композицій, створених у кожному селі, щоразу публікували на сторінці ГО «Успіх-2020». Ці живі, емоційні дописи швидко привернули увагу якимівської фейсбук-спільноти, а сам фестиваль отримав десятки нових прихильників і прихильниць. Фінальний захід у Чорноземному об’єднав найбільшу кількість учасників – 12 дорослих і 23 дитини. За спостереженнями організаторів, він же виявився одним з найбільш атмосферних та ідейних:

– Тут панувала надзвичайно дружня та творча атмосфера. У невимушеній творчій обстановці сім’ї генерували надзвичайно креативні та різнопланові ідеї брендування, а створені лего-проєкти вражали своєю неповторністю, оригінальністю, точністю деталей та глибиною думки.

Загалом же участь у фестивалях взяли понад 150 мешканців/ок Якимівської громади віком від 3 до 77 років. Лего-конструювання прийшлось до душі і дітям, і дорослим, а сам формат заходу допоміг створити умови для діалогу про громаду між різними поколіннями, а також згуртував спільноти мешканців і мешканок з різних сіл навколо спільного бачення майбутнього громади

Успіх фестивалю «Моя громада – мій дім» та громадський інтерес до теми брендування привернув увагу й місцевої влади. Наприкінці вересня селищна рада оголосила конкурс на створення офіційної символіки Якимівської громади. Триватиме він до 20 грудня 2021 року.

Водночас активісти вже знають про те, з якими ж об’єктами та локальними брендами передусім асоціюють Якимівську громаду самі мешканці/ки – чим вони пишаються найбільше. Серед таких родзинок громади, зокрема, Молочний лиман, Богатирське лісництво, місцеве агропромислове зрошувальне землеробство та Якимівський квас. Саме ці варіанти отримали найбільшу підтримку під час опитування, що проводилось як онлайн, так і офлайн, під час фестивальних подій.

– Наша команда не зупиняється на досягнутому і надалі продовжуватиме своєю діяльністю сприяти формуванню активної громадянської позиції, задоволенню інтересів дітей та молоді Якимівської громади, сприятиме їх всебічному розвитку, розкриттю особистісного та творчого потенціалу, – ділиться планами Марія Діденко. – Адже діти та молодь – наше майбутнє, майбутнє громади та країни в цілому.

«Фестиваль сімейного лего-конструювання “Моя громада – мій дім» є проєктом-переможцем конкурсу малих грантів, який проводився серед команд-учасниць Школи адвокації та партисипації. Заходи Школи відбуваються в рамках проєкту «Розбудова соціального капіталу громадських ініціатив в українських регіонах», що реалізується Київським Діалогом за підтримки Федерального Міністерства закордонних справ Німеччини – разом з партнерськими громадськими організаціями в 5 областях України (Волинська, Вінницька, Запорізька, Полтавська, Тернопільська).

Історія успіху підготовлена громадською організацією «Стратегії і технології ефективного партнерства» (ГО «СТЕП»), яка є регіональним партнером Київського Діалогу та забезпечувала адміністрування малих грантів у Запорізькій області.

Відповіді за запитання інтерв’ю, загальну інформацію про проєкт та фотографії для цієї історії надала Марія Діденко.