Веб-ресурси громад: перехід від сайту, що МАЄ бути, до сайту, ЯКИМ він має бути

Більше третини мешканців ОТГ отримують інформацію про місцеві новини з сайтів громад (органів місцевого самоврядування) – дані нещодавнього опитування, проведеного в рамках проекту «Зміцнення демократичного врядування» в 10 громадах Запорізької області. Проте наскільки такі веб-сайти справді розраховані на інформування громадян? Чи створюються вони власне для людей? Яка тематика переважає в офіційних новинах? Чи є в них місце громадським об’єднанням та ініціативам? Говоримо про своєрідне бета-тестування сайтів ОТГ.

На початок 2019 року 40 об'єднаних територіальних громад у Запорізькій області мають офіційні сайти.

Загалом у Запорізькій області станом на 01.01.2019 р. тільки 3 із 43 ОТГ, де вже відбулися перші місцеві вибори, не мають офіційних веб-сайтів (сайтів місцевих рад). Це зокрема Благовіщенська сільська ОТГ (вибори відбулися 24.12.2017 р.), а також новостворені Олександрівська та Степанівська Перша сільські ОТГ (вибори – 29.04.2018 р.).

Більшість ОТГ при розробці власних сайтів скористувалися послугами проекту Vlada.online, що пропонує державним органам влади й органам місцевого самоврядування веб-платформи зі створення офіційних сайтів: gromada.org.ua, rada.org.ua, miskrada.org.ua, rayrada.org.ua, rda.org.ua. Перевагою проекту є удосконалення чинних веб-платформ відповідно до юридично-правових змін та наявність уже розроблених програмних модулів, які забезпечують можливості зручного доступу до публічної інформації.

Послугами проекту, що передбачають створення офіційного сайту «під ключ», скористалися 30 ОТГ Запорізької області: 26 сайтів створені на платформі gromada.org.ua і ще 4 – на rada.org.ua (Ботіївська, Великобілозерська, Новобогданівська та Осипенківська сільські громади). Усі вони мають схожу структуру, функціонал і стилістику. Натомість сайти, що створюються громадами самостійно, із залученням інших підрядників, значно різноманітніші.

Незалежно від використовуваної веб-платформи сайт громади забезпечує:

  • доступ громадян до обов’язкової загальної інформації (про голову ради, депутатський склад, постійні та тимчасові комісії та ін.) та обов’язкової документації органу місцевого самоврядування;
  • доступ до додаткової інформації різних зацікавлених сторін (це може бути історія громади, дані соціально-економічного розвитку, статистика, інвестиційний паспорт, перелік комунальних установ, закладів загальної середньої та дошкільної освіти, діючих громадських організацій тощо);
  • оперативний зворотний зв’язок з ОМС (напр., електронні адреси, форми для онлайн-звернень, сервіси електронних петицій, електронні приймальні та ін.);
  • інформування мешканців про актуальні події з життя громади (області, країни), важливі оголошення, офіційні повідомлення, інші суспільно значущі новини.

Причому пошук даних має бути максимально простим і зрозумілим, що вимагає логічного структурування сайту, оптимізації назв його розділів, впорядкування офіційних документів, наявності внутрішньої пошукової системи.

На сьогодні більшість українських громад (не лише в Запорізькій області) проходить етап своєрідного «бета-тестування» офіційних веб-сторінок, результатом якого має стати поступовий перехід від «сайту, що просто має бути» до «сайту, яким він МАЄ бути». Уже сьогодні експертні організації та донорські програми пропонують допомогу мотивованим громадам у пошуку більш вдалих технічних рішень, навчанні публічним комунікаціям. Зокрема за цим напрямом працюють регіональні підрозділи установи «Центр розвитку місцевого самоврядування», що створений за підтримки програми «U-LEAD з Європою» та Мінрегіону України (тренінги з комунікацій), та програма «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE), яка працює в 7 областях України за підтримки USAID (розробка комунікаційних стратегій, впровадження ІТ-рішень).

Один з найважливіших кроків до створення сайту «яким він МАЄ бути» – розуміння, яким цільовим групам і для чого він може бути корисним.

Для прикладу, мешканців загалом цікавлять місцеві новини, окремі послуги, що можна отримати онлайн, або контакти служб, підрозділів, відповідальних посадових осіб, до яких можна звернутися для вирішення того чи іншого питання. Інші інтереси в зовнішніх цільових груп: потенційним інвесторам може знадобитися карта громади, інформація про вільні земельні ділянки, підприємства, інфраструктуру, а донорським організаціям – звітність ОМС, досвід участі в грантових програмах та владно-громадського партнерства, кількість та стан активності місцевих громадських організацій.

Місцеві ГО та ініціативні групи (волонтери, поодинокі активісти, органи самоорганізації населення, шкільні парламенти, молодіжні об’єднання) – ще одна цільова група, яка не лише має свої специфічні потреби щодо отримання інформації з сайту громади, але й і сама здатна створювати інформаційні приводи, що цікаві громаді.

Ось деякі критерії, за якими сайт громади може стати дієвою комунікаційною платформою для громадян і громадських об’єднань:

  • На сайті наявна та доступна інформація про стратегічний план розвитку громади, оперативні плани соціально-економічного розвитку, інші офіційні документи, що містять інформацію про цілі та напрями діяльності в ключових сферах життя громади. Це може бути повний текст затвердженої Стратегії, витяги з неї або інфографіка. Для прикладу, повні тексти затверджених стратегій розвитку містять сайти Веселівської, Остриківської, Широківської ОТГ.

  • У розділі «Новини» регулярно (не менше, ніж два-три рази на тиждень) публікується актуальна інформація про події з життя громади, у т.ч. ті, що безпосередньо стосуються реалізації стратегічного плану розвитку. Таке інформування дозволяє мешканцям відстежити динаміку змін у громаді («Стратегія працює!»), підвищує відчуття громадської причетності та збільшує можливості для громадського контролю. Приклади: сайти Широківської сільської та Веселівської селищної громад.

  • У розділі «Новини» регулярно (не рідше, ніж раз на тиждень) публікується актуальна інформація про діяльність громадських об’єднань, органів самоорганізації населення, засідання консультаційно-дорадчих органів при ОМС, волонтерські та молодіжні ініціативи тощо. У такий спосіб активні ГО отримають інформаційну підтримку та зможуть залучити більше мешканців до своїх заходів і проектів.

  • У розділі «Оголошення» регулярно публікуються анонси, запрошення та офіційні звернення до громадян (у т.ч. зареєстрованих громадських формувань, ініціативних груп), що спрямовані на залучення мешканців, лідерів думок, членів ГО до спільного обговорення та ухвалення місцевих рішень. Таке оповіщення здійснюється заздалегідь і зазвичай підкріплюється іншими каналами інформування: від друкованих оголошень до електронної розсилки.

  • У «Новинах» і «Оголошеннях» регулярно (за наявності) розміщується інформація про грантові, соціальні й інші проекти та програми, в яких бере участь громада. Це дозволяє мешканцям бути в курсі важливих розвиткових процесів. Крім того, інформування широкого кола бенефіціарів і їх активне залучення є однією з вимог чи не кожного проекту, що фінансується міжнародними донорами.

  • На сайті наявна та доступна тематична інформація для громадських об’єднань, ініціативних груп громадян, органів самоорганізації населення. Це можуть бути окремі рубрики та підрозділу сайту з переліком зареєстрованих ГО та їхніми контактами, оголошеннями при зміни в порядку реєстрації або звітності, новинами про поточну діяльність і реалізовані проекти, місцеві конкурси (наприклад, бюджету участі). Тут же варто подати інформацію для охочих зареєструвати громадську організацію або ОСН. Приклад: тематичний розділ «Громадські ініціативи» на сайті Чернігівської селищної ради або регулярні добірки актуальних конкурсів для ГО на сайті Токмацької міської ради.

  • Крім того, доцільно ввести окремі підрозділи сайту «Громадська рада», «Молодіжна рада» або аналогічні, якщо при ОМС офіційно створені такі. Тут варто розмістити основні нормативні документи, що стосуються діяльності цих консультативно-дорадчих органів, їхній чинний склад, протоколи засідань (зборів), рішення і звернення. Це сприятиме підвищенню прозорості їхньої діяльності та дозволить належно виконувати покладені на них функції. Приклад: тематичний розділ сайту Токмацької міської ради (останні оновлення за 2017 рік).

  • На сайті наявні інструменти зворотного зв’язку: вказані діючі електронні адреси, працюють форми для онлайн-звернень. Доброю практикою є періодичне вивчення громадської думки шляхом онлайн-опитувань, збору пропозицій та проектів, онлайн-голосувань. Приклад: скринька довіри на сайті Оріхівської міської ради, гаряча лінія Широківської громади.

Цей перелік не є вичерпним. Водночас поступове вдосконалення за вказаними напрямами дозволить громаді в підсумку отримати сайт, яким він МАЄ бути.

Публікація є частиною базового дослідження, здійсненого в рамках проекту «Зміцнення демократичного врядування», що реалізується ГО «СТЕП» за підтримки NED. Презентація дослідження за посиланням.