Інформаційні ресурси для місцевих громадських об’єднань: співпраця з локальними ЗМІ

Дружити з медіа й самим бути медіа – один з принципів успішної комунікаційної політики громадських організацій. Це означає постійно розширювати коло інформаційних партнерів, вчитися розповідати цікаво про важливе та зрештою «достукуватися» до своєї аудиторії.

За даними нещодавнього національного опитування, лише 17% громадян брали участь у діяльності громадських організацій протягом року. Ще 37% респондентів вказали, що не мали для того часу, і 43% зізнались, що їх така участь не цікавить. А чи справді НЕ цікавить?

Хоча майже в кожній громаді є принаймні декілька більш-менш активних громадських організацій (і ще більше – таких, що існують лише на папері), смисл і цілі їхньої діяльності часто залишаються незрозумілими для мешканців. А вже нерозуміння («для чого це мені?») в підсумку призводить до неучасті.

Чому це важливо?

На думку фахівців, які працюють з неурядовими організаціями, до нерозуміння та не впливу призводить закритість комунікацій ОГС – коли активісти спілкуються «зі своїми про своє». Це добре видно і на прикладі місцевих заходів для «активної громадськості», куди регулярно приходять ті самі 10-12 осіб і майже ніколи не зазирають нові учасники/ці. Чому? Бо їх забули запросити; бо запросили, але пізно або не там. Бо при запрошенні забули пояснити, що буде і для чого. Бо написали в фейсбуці, а от «якби в газеті…» – теж, до речі, досі актуально для окремих громад і груп населення. Бо «запросили своїх – а мені що там робити?»

Чим же відрізняється відкрита й успішна комунікація?

  • Чітке визначення цільової аудиторії та розуміння її потреб/інтересів.
  • Визначення цілі («що мають дізнатися?») й очікуваного результату («що мають зробити?») комунікації відносно вашої аудиторії.
  • Спілкування з вашою аудиторією через ті канали, звідки вона звикла отримувати інформацію.
  • Розвиток власних медіа-майданчиків (фейсбук, інстаграм, вебсайт та/або інші).
  • Регулярне створення інформаційних приводів: «що можемо розповісти людям про свою діяльність?»
  • Комунікація не лише про те, «що робимо», але й «чому» та «для чого».

На що звернути увагу?

  • Чи видається на території громади (міста/смт/села) місцева або районна газета, в якій регулярно публікують новини, що стосуються життя громади?
  • Чи публікуються в місцевій газеті новини про діяльність ОГС, громадські ініціативи? Чи обговорюються проблемні для громади питання, шляхи їх вирішення?
  • Чи містить місцева газета окрему рубрику, присвячену діяльності ОГС, реалізації громадських ініціатив?
  • Чи працюють на території громади (міста/смт/села) місцеві або районні електронні ЗМІ (радіо, телебачення), які висвітлюють інформацію про діяльність ОГС, громадські ініціативи, проблемні для громади питання та шляхи їх вирішення із залученням громадськості?
  • Чи має громада (місто/смт/село) місцеві онлайнові ЗМІ (інформаційні портали, інші інтернет-ресурси, крім сайту ОМС), які висвітлюють діяльність ОГС, громадські ініціативи, проблемні для громади питання та шляхи їх вирішення?
  • Чи в редакції місцевого ЗМІ (газети, інформаційного порталу, радіо/ТБ чи ін.) є журналісти, яких ви можете  запросити на заходи вашого громадського об’єднання або інші події, що становлять суспільний інтерес?
  • Чи мають ОГС, ініціативні групи чи громадяни можливість безкоштовно запропонувати анонси, оголошення, новини про відкриті (публічні, некомерційні) заходи для розміщення у ЗМІ чи на зазначених інтернет-ресурсах?
  • Чи були розміщені анонси, оголошення, новини про діяльність вашого громадського об’єднання чи ініціативної групи в місцевих ЗМІ протягом року?
  • Чи є на території громади (міста/смт/села) інформаційні дошки (стенди), де розміщують  оголошення про поточні події, рішення ОМС, громадські ініціативи?

Що варто зробити?

  1. Скласти медіа-карту (наприклад, базу даних у форматі Excel), тобто узагальнити доступні вам інформаційні ресурси – місцеві, регіональні, національні.
  2. Розробити комунікаційну стратегію вашого громадського об’єднання: ваші цільові аудиторії, цілі комунікації, ключові повідомлення, канали комунікації, показники ефективності, можливі інформаційні партнери.
  3. Вдосконалювати власні інформаційні ресурси (їх наповнення та дизайн), вивчати потреби ваших цільових аудиторій, розширювати інформаційні партнерства з ОМС, комунальними установами й закладами, ЗМІ, іншими громадськими об’єднаннями.
  4. Запрошувати місцевих журналістів на заходи вашої організації.
  5. Сприяти у підготовці матеріалів (репортажі, інтерв’ю, статті про місцеві проблеми та шляхи їх вирішення), що можуть бути цікаві місцевим редакціям.

Приклади і практики

У Чернігівській ОТГ (Запорізька область) місцева громадська організація «Платформа розвитку» співпрацює з районною газетою «Голос Чернігівки»: публікує свої анонси, новини про поточну діяльність, найбільші заходи. Активісти прагнуть залучати до співпраці людей різного віку, а місцева газета досі є важливим джерелом інформації для частини сільських мешканців.

У смт Борова (Харківська область) склалась плідна співпраця між ГО «Фонд розвитку Борівської громади» та місцевим інформаційним порталом «Борова. Інфо». На сайті регулярно публікуються новини про волонтерські ініціативи, молодіжні й інші громадські проєкти, відстежується й активно обговорюється процес створення Борівської ОТГ. Для цього є окрема рубрика «Активна громада».

Публікація є частиною серії методичних матеріалів «Можливості для участі. Оцінюємо та посилюємо потенціал місцевих громад до розвитку громадянського суспільства». Підготовлена командою проєкту «Зміцнення демократичного врядування», що реалізується ГО «СТЕП» за підтримки National Endowment for Democracy.

Ілюстрація обкладинки: Suzy Hazelwood (Pexels). У тексті використане фото з архіву проєкту.

Інна Стащук
Менеджерка проєкту
Віталій Лисенко
Експерт проєкту