
Моніторинг – важлива складова стратегічного процесу в громадах. Без нього годі й уявити повноцінне кероване впровадження місцевих стратегій. Тим не менш усталених практик моніторингу в громадах досі немає. Чому і як має бути в теорії – читайте першу частину статті.
А що ж на практиці?
На сьогодні більшість громад не мають реального досвіду моніторингу стратегій та публічного звітування про його результати. А там, де моніторинг проводиться, майже не беруться до уваги показники розвитку, визначені в тих самих стратегіях.
Є ще нюанс: отримані результати не виходять за межі профільних відділів. Часто про них не знають навіть працівники інших структурних підрозділів ОМС і депутати, не те що мешканці.
З десяти громад-учасниць проєкту тільки дві мають досвід проведення моніторингу стратегій – це Васильківська ТГ та Покровська ТГ Дніпропетровської області.
Обидві громади успішно співпрацювали з масштабною донорською програмою підтримки децентралізації та розробили свої стратегії за допомоги польсько-українських експертів. Залучені консультанти допомагали і з моніторингом виконання запланованих заходів з розвитку. Відповідні звіти оприлюднені на сайтах громад.

У Васильківській селищній раді моніторингом займається комітет з управління реалізацією стратегії (КУРС). Його засідання навіть висвітлюються на сайті громади, зокрема й ті, на яких розглядаються результати моніторингу.
У Покровській громаді за моніторинг відповідає робоча група, яка й працювала над стратегію розвитку. Здійснюється він щорічно, а результати навіть висвітлювались у місцевій газеті.
Проте навіть в цих досвідчених громадах відзначають, що населення не знає про стратегію, з недовірою ставиться до влади і можливого діалогу з нею.
А сам моніторинг не враховує індикатори, що визначені в стратегіях.
Які ще індикатори?
У серпні команди партнерських громад взяли участь у дводенному тренінгу «Публічний моніторинг стратегій», що відбувся в місті Запоріжжі. Чи не найскладнішою частиною тренінгової програми виявилась робота з індикаторами.

Правильно визначені та регулярно відстежувані індикатори важливі для розуміння динаміки досягнення чи недосягнення цілей стратегії. Чи є таким індикатором, наприклад, кількість створених молодіжних просторів у громаді, якщо ми говоримо про цілі розвитку молодіжної політики або підвищення громадської активності молоді? Здавалось би, так. А якщо в ці простори не ходить молодь або в них не відбувається жодних заходів з ініціативи молодих мешканців/ок громади?
Відтак показником радше буде кількість заходів, ініційованих молоддю, чи кількість реалізованих молодіжних проєктів, підвищення рівня задоволеності молодих людей можливостями дозвілля в селі, чи навіть збільшення частки молоді серед учасників/ць громадських обговорень.
Через те, що робота з індикаторами була виконана формально при написанні стратегії, зараз громадам треба переглянути вказані показники розвитку: наскільки вони є прийнятними для цілей моніторингу.
Сам же моніторинг стратегій нині стоїть на порядку денному для громад, що беруть участь у проєкті «Зміцнення демократичного врядування». Насамперед тому, що майже всі вони зіткнулись з потребою актуалізації стратегічних документів або розроблення нових планів дій до стратегій. І братись за цю роботу доцільно, спираючись на достовірну інформацію про поточний стан справ з реалізацією стратегії, що й дозволить прояснити моніторинг

Замість висновків
Коли моніторинг стратегії буде корисним та ефективним:
- Дані моніторингу чітко відповідають потребам цільової аудиторії і своєму призначенню (інформація змістовна, достатня, але не надмірна).
- Моніторинг проводиться систематично і ґрунтується на заздалегідь визначених індикаторах.
- Моніторинг допомагає виявити раніше не передбачені зміни, контексти, ризики, пов’язані з виконанням стратегії.
- Результати моніторингу (звітні дані) використовуються для коригування планів, проєктів, програм, стратегії.
- Моніторинг проводиться своєчасно, щоб інформація могла використовуватися для коригування планів, проєктів, програм, стратегії.
- Моніторинг проводиться із залученням широкого кола учасників/ць, включаючи основних зацікавлених осіб (це знизить витрати часу, сприятиме прозорості, взаєморозумінню, підвищить рівень відповідальності).
- Дані моніторингу призначені не тільки для керівників чи інших посадових осіб громади. Вони є зрозумілими та відкритими для різних зацікавлених сторін (цільових груп) — у громаді та за її межами.
Проєкт «Зміцнення демократичного врядування» реалізується ГО «Стратегії і технології ефективного партнерства» (ГО «СТЕП») за підтримки National Endowment for Democracy.

