
Представники/ці дев’яти територіальних громад Дніпропетровської, Запорізької та Харківської областей дізнались, як проводити моніторинг місцевих стратегій розвитку і публічне звітування за його результатами.
Нарешті офлайн!
Дводенні тренінги відбулись у серпні в Запоріжжі. У фокусі навчання – публічність стратегічного процесу в громаді, зокрема на етапі моніторингу виконання й актуалізації стратегій розвитку. Саме тому перший день тренінгу присвячено питанням власне моніторингу, а другий – практикам інформування мешканців і звітування про результати розвитку громади.
Обидві теми викликали живе зацікавлення в аудиторії. Передусім тому, що про моніторинг і звітування, попри їхню важливість для стратегічного управління, мало говорять під час інших заходів.
Крім того, для багатьох учасників і учасниць це перші офлайн-навчання з початку пандемії. А для деяких і взагалі перші тренінги, адже після минулорічних місцевих виборів в громадах частково змінився склад рад, прийшли нові спеціалісти, призначені нові заступники голів.
Тож два дні роботи минули непомітно, попри складність теми та велику кількість інформації, що довелось разом осягнути.

Що не так з моніторингом?
На сьогодні більшість громад не мають досвіду моніторингу стратегій та публічного звітування про його результати. А там, де моніторинг проводиться, майже не беруться до уваги показники розвитку, визначені в тих самих стратегіях. Є ще нюанс: отримані результати не виходять за межі профільних відділів. Часто про них не знають навіть працівники інших структурних підрозділів ОМС і депутати, не те що мешканці.
При цьому фактично в кожній стратегії, принаймні якщо брати громади-партнери проєкту, є щонайменше декілька рядків про порядок проведення моніторингу та актуалізації стратегії. В документах прописано, що ці процеси повинні бути публічними, враховувати визначені індикатори розвитку.
З десяти громад, що нині беруть участь у проєкті, тільки дві раніше проводили моніторинг стратегій – це Васильківська та Покровська ТГ Дніпропетровської області.
Обидві громади співпрацювали з масштабною донорською програмою підтримки децентралізації та розробили стратегії за підтримки польсько-українських експертів. Зовнішні консультанти допомагали і з моніторингом виконання запланованих заходів (проєктів) з розвитку. Відповідні звіти оприлюднені на сайтах громад. Але і тут відзначають потребу повного моніторингу виконання цілей стратегії:
– Ми повинні розробити новий план дій. Перед тим нам би добре провести повний моніторинг, включно з 2021 роком, – вважає Катерина Прилепа, яка працює у відділі з питань економічного розвитку та інвестицій виконавчого комітету Покровської селищної ради. – І на основі вже цього моніторингу, маючи практичні результати, розробляти наступний план дій, на наступний термін.

Однією з найскладніших частин тренінгової програми для багатьох виявилась робота з індикаторами. Кожна з команд мала нагоду проаналізувати показники розвитку, зафіксовані в стратегії рідної громади. Відкриттям для багатьох стало те, що частина індикаторів є вже неактуальними або невідповідними цілям розвитку. Інша проблема – відсутність або важкодоступність даних для вимірювання індикаторів.
Є випадки, коли в документах від початку були визначені тільки очікувані результати, проте не індикатори їх досягнення. З цим викликом, зокрема, зустрілись представники Нововодолазької громади:
– Створимо моніторинговий комітет. Проблема: в нас не були визначені індикатори. Тож на засіданні моніторингового комітету їх визначимо, а потім вже будемо проводити власне моніторинг, – розповідає про наступні кроки після тренінгу Анна Пікалова, начальниця відділу економічного розвитку та інвестицій селищної ради.

Що не так з комунікацією?
У другий день учасники/ці тренінгу розглянули зразки публічних звітів про виконання стратегій та порівняли, як відрізняються підходи до інформування мешканців в українських містах і громадах та в інших країнах. Особливо цікавими є британські приклади візуалізації місцевих стратегій і звітів про їх виконання, а також практики залучення до стратегічного процесу в містах Варшава і Брно.
Чи справді наші стратегії створюються для людей, якщо останні про них не знають? Як і навіщо розказувати мешканцям про стратегічний план розвитку громади? Коли варто згадувати про стратегії? Відповіді на ці питання учасники/ці шукали під час практичного завдання і разом зібрали більше 100 подій та заходів, що є інформаційними приводами для новин про стратегію громади!
Головний висновок другого дня – публічна комунікація мусить бути системною: якщо місцева влада регулярно інформуватиме мешканців, а її повідомлення будуть вчасними, аргументованими і зрозумілими, це дозволить налагодити бажаний діалог в громаді. Наразі пасивність населення і небажання мешканців долучатись до творення змін – демотивуючі чинники, що відчувають на собі як представники органів місцевого самоврядування, так і активісти в громадах.

Що далі?
Тема моніторингу – нова і дуже непроста для громад. Проте керівники й спеціалісти усвідомлюють: відстеження досягнутих показників є неодмінною складовою ефективного управління. Адже від чіткого бачення змін і викликів, результатів і перешкод залежить ухвалення управлінських рішень, перерозподіл ресурсів, актуалізація планів розвитку, програм і проєктів.
– Знаєте, захотілось провести у виконавчому комітеті оглядове засідання: що ми винесли з цього заходу, як ми зрозуміли все це – і донести до кожного, хто буде залучений до реалізації стратегії, – діляться враженнями після тренінгу учасники/ці з Розівської громади. – Щоби навіть найменший виконавець розумів свою частку, яку він сюди може привнести. Донести, що стратегія – це справа цієї громади.

До кінця серпня команди громад мають обговорити висновки з тренінгу з керівництвом і колегами та за погодженням з ними скласти план дій з публічного моніторингу. Для реалізації цього плану громади отримають часткову ресурсну та експертну підтримку проєкту «Зміцнення демократичного врядування».
Крім того, 26-27 серпня відбудуться додаткові онлайн-тренінги для команди Миколаївської громади Донецької області, яка не змогла долучитись до офлайн-навчання в Запоріжжі.
Проєкт «Зміцнення демократичного врядування» реалізується ГО «Стратегії і технології ефективного партнерства» (ГО «СТЕП») за підтримки National Endowment for Democracy.
Фото: Катерина Майборода.