
Практично кожна об’єднана громада має власний вебсайт, створений і підтримуваний органом місцевого самоврядування. Якісний, сучасний, змістовний сайт – невід’ємна складова розвитку громади, потужний інструмент залучення громадян, а також додатковий комунікаційний майданчик для місцевих громадських організацій.
На відміну від мешканців великих міст, жителі сільських і селищних громад часто позбавлені можливості обирати між різними джерелами інформації. Далеко не всі місцеві редакції пережили процес роздержавлення, натомість нові незалежні ЗМІ теж з’явились не всюди. Як наслідок, офіційний сайт часто є чи не єдиною можливістю (крім чуток, звісно) бути обізнаними про новини з життя громади.
Під час опитування, проведеного учасниками другої фази проєкту «Зміцнення демократичного врядування» в 10 громадах Запорізької області, більше третини (41%) респондентів/ок зазначили, що дізнаються місцеві новини з сайтів ОТГ (органів місцевого самоврядування).
Аналогічна ситуація спостерігається і в інших громадах. За даними дослідження, здійсненого в Мереф’янській ОТГ в рамках розроблення комунікаційної стратегії міської ради, 40.6% опитаних мешканців/ок вказали, що отримують інформацію про події в громаді саме з офіційного сайту громади.
Іншим популярним джерелом новин є соціальні мережі, зокрема офіційні сторінки громад та тематичні спільноти. Їх значення дедалі більше зростає, оскільки за правильної комунікаційної роботи вони дозволяють швидко та зручно охоплювати широку аудиторію, забезпечувати зворотний зв’язок, взаємодію всередині громади.
Чому це важливо?
Офіційний сайт громади в ідеалі забезпечує:
- доступ громадян до обов’язкової загальної інформації (про виконавчий комітет місцевої ради, депутатський склад, постійні та тимчасові комісії та ін.) та обов’язкової документації органу місцевого самоврядування;
- доступ до додаткової інформації різних зацікавлених сторін – громадян, підприємців, інвесторів, журналістів (історія громади, дані соціально-економічного розвитку, актуальна статистика, інвестиційний паспорт, база місцевих громадських об’єднань тощо);
- оперативний зворотний зв’язок з ОМС (електронні адреси, форми для онлайн-звернень, сервіси електронних петицій, електронні приймальні та ін.);
- доступ громадян до різноманітних онлайн-сервісів, що дозволяють брати участь в ухваленні місцевих рішень: платформи громадського бюджету, онлайн-опитування, електронна мапа проблем громади;
- інформування мешканців про актуальні події з життя громади (області, країни), важливі оголошення, офіційні повідомлення, інші суспільно значущі новини;
- майданчик для розміщення оголошень і анонсів про події місцевих громадських об’єднань, волонтерів, активістів, новин про їхню діяльність.
Як для мешканців вебсайт громади може бути головним джерелом новин про місцеві події, так і для громадських об’єднань він може стати основним доступним ресурсом інформування про поточну діяльність та її результати.
На що звернути увагу?
При аналізі сайту ОМС громади (міста/смт/села) варто поцікавитись:
- Чи є сайт актуальним, інформативним, корисним за змістом, зручним у користуванні (загальна оцінка)?
- Чи має сайт ОМС окремий тематичний розділ, що стосується розвитку громадянського суспільства, створення та діяльності громадських формувань?
- Чи є такий тематичний розділ доступним, актуальним, інформативним та практичним за змістом, зручним у користуванні (загальна оцінка)?
- Чи розміщуються на сайті новини про діяльність громадських формувань (ініціативних груп), організовані ними заходи, різні громадські ініціативи, результати їх впровадження?
- Чи мають можливість ОГС, ініціативні групи чи громадяни запропонувати анонси, оголошення, новини про відкриті (публічні, некомерційні) заходи для розміщення на сайті ОМС?
- Чи подається інформація про діяльність ОГС об’єктивно й неупереджено (зокрема, відсутні переваги для представників/ць окремих громадських формувань чи політичних сил)?
- Чи були розміщені анонси, оголошення, новини про діяльність вашого громадського об’єднання чи ініціативної групи на сайті ОМС за останній рік?
- Чи є сайт ОМС джерелом інформації для значної частини населення громади?
При аналізі сторінки громади (міста/смт/села) у Facebook доцільно звернути увагу:
- Чи має громада (місто/смт/село) публічну сторінку ОМС у Facebook?
- Чи є така сторінка популярною серед мешканців (співвідношення кількості підписників сторінки до чисельності населення громади)?
- Чи є сторінка в цілому є актуальною (публікується щонайменше 3-4 пости на тиждень), інформативною, цікавою та корисною за змістом?
- Чи регулярно розміщуються на сторінці новини про діяльність громадських формувань (ініціативних груп), організовані ними заходи (анонси, пострелізи), різні громадські ініціативи, результати їх впровадження?
- Чи мають ОГС, ініціативні групи чи громадяни можливість запропонувати анонси, оголошення, новини про відкриті (публічні, некомерційні) заходи для розміщення на офіційній сторінці громади (міста/смт/села)?
- Чи є сторінка живим комунікаційним майданчиком, де обговорюються важливі для громади питання (через опитування, діалоги у коментарях, відповіді на запитання)?
- Чи має громада окремі тематичні сторінки (популярні відкриті групи) для обговорення проблемних питань розвитку та діалогу з ОГС, громадськістю?
- Чи були розміщені анонси, оголошення, новини про діяльність вашого громадського об’єднання чи ініціативної групи на фейсбук-сторінці ОМС протягом останнього року?
- Чи є фейсбук-сторінка ОМС важливим джерелом інформації для значної частини населення громади (міста/смт/села)?

Що варто зробити?
- Провести опитування мешканців/ок громади (міста/смт/села) щодо їхніх інформаційних потреб: з яких джерел вони переважно отримують новини про життя громади, наскільки вони обізнані про рішення місцевої влади, якої інформації їм не вистачає та ін. Донести результати опитування до керівництва громади та профільних відділів, що відповідають за інформаційну політику.
- Ініціювати розроблення комунікаційної стратегії громади. Здійснити попередній детальний аналіз інформаційних ресурсів громади: сайту, наявних сторінок і спільнот у соціальних мережах, друкованих та електронних ЗМІ (за наявності).
- Організувати навчання для фахівців органів місцевого самоврядування з питань публічних комунікацій, роботи з сучасними комунікаційними каналами, взаємодії з громадськістю та ОГС. Це може бути темою окремого проєкту вашої організації.
- Ініціювати та/або сприяти участі вашої громади (міста/смт/села) в програмах технічної допомоги, що спрямовані на розвиток місцевих інформаційних ресурсів, впровадження інструментів е-демократії, підвищення прозорості роботи ОМС.
- Запропонувати власні технічні або творчі рішення, що дозволять зробити сайт громади більш зручним, структурованим, інтерактивним, ближчим до людей; розробити відповідні онлайн-сервіси (якщо маєте таку можливість); запропонувати тематичні рубрики, що будуть корисними для активних громадян і ОГС.
- Ініціювати включення заходів з інформаційної підтримки ОГС до місцевих програм сприяння розвитку громадянського суспільства та/або аналогічних.
- Готувати та вчасно пропонувати для публікації на офіційних ресурсах громади (міста/смт/села) анонси та запрошення на заходи вашої організації. Пояснюйте в таких оголошеннях, хто і чому має прийти на ваш захід, що цікавого дізнаються його відвідувач/ки, яка користь буде від їхньої участі.
- Готувати та пропонувати для публікації на офіційних ресурсах ОМС матеріали про результати таких заходів, історії успіху ваших ініціатив, просвітницькі матеріали тощо. Пишіть про людей, відзначайте приклади громадської активності, дякуйте вашим волонтер/кам, пояснюйте складні та важливі теми.
Де дізнатися більше?
Веб-ресурси громад: перехід від сайту, що МАЄ бути, до сайту, ЯКИМ він має бути (Громадська організація «СТЕП», 2019).
Дослідження наявного рівня громадської активності і розвитку громадянського суспільства в ОТГ Запорізької області: Презентація результатів дослідження ГО «СТЕП» (Запоріжжя, 2019). Зокрема розділ «Комунікаційна політика та інформаційна діяльність ОМС» на стор. 19-29.
Практика публічних комунікацій для об’єднаних громад: Посібник, підготовлений Українським кризовим медіа-центром в рамках Програми DOBRЕ.
Комунікація у громадах. Практичні кроки до ефективного діалогу з мешканцями: Практичний посібник, підготовлений Програмою «U-LEAD з Європою» (К., 2020).
Серія публікацій «Цифрові громади» на сайті «Децентралізація»: Як сайту ОТГ стати дієвим порталом електронної демократії, Три прості поради, що виведуть сайт ОТГ на новий рівень, Три недоліки у розвитку сайту ОТГ та як їх подолати, Три помилки у розвитку сайту ОТГ та як їх уникнути.

Приклади і практики
У Мереф’янській ОТГ (Харківська обл.) розроблена комунікаційна стратегія міської ради та її виконавчого комітету: здійснено детальний аналіз каналів комунікації, проведені опитування мешканців, заплановані конкретні заходи на 2020 рік для покращення інформаційної роботи та внутрішньої взаємодії в громаді. Документ доступний на сайті громади.
На сайті Чернігівської селищної ОТГ (Запорізька обл.) створені окремі тематичні розділи для інформування мешканців про новини бюджету участі та місцеві громадські ініціативи. Також є рубрика «Проєкти і гранти» з корисною інформацією для ОГС.
Широківська сільська ОТГ (Запорізька обл.) має сучасну, змістовну, регулярно оновлювану фейсбук-сторінку. Тут публікується багато новин про щоденне життя громади та діяльність місцевих громадських об’єднань. Уся інформація подається просто, цікаво, з виразними фотографіями. Кількість підписників на сьогодні перевищує 3500! Це одна з небагатьох офіційних сторінок ОТГ, яка є справді живим комунікаційним майданчиком (відкриті коментарі, прямі трансляції за участі представників апарату та провідних фахівців громади).
Публікація є частиною серії методичних матеріалів «Можливості для участі. Оцінюємо та посилюємо потенціал місцевих громад до розвитку громадянського суспільства». Підготовлена командою проєкту «Зміцнення демократичного врядування», що реалізується ГО «СТЕП» за підтримки National Endowment for Democracy.
Чільна ілюстрація: crello.com

