Чому вашій організації вже сьогодні варто вивчати потреби громади?

Дослідження потреб – процес систематичного збору й аналізу інформації про потреби споживачів товарів і послуг або інших зацікавлених сторін. Цей підхід широко використовується, наприклад, у маркетингу, освіті й соціальній роботі на етапі планування діяльності та при розробці конкретних продуктів і пропозицій. У роботі громадських об’єднань дослідження потреб – важливий і корисний інструмент.  

Чому дослідження потреб важливі для ОГС?

Аналіз потреб – перший крок до пошуку вдалого рішення проблеми, оскільки дозволяє врахувати: чого саме, на думку та за відчуттями певної групи людей, не вистачає для досягнення бажаної ситуації. Саме тому це необхідна передумова для розроблення успішних проєктів громадських організацій.

Локальні дослідження потреб дозволяють:

  • дізнатися більше про потреби та думки людей, отримати детальну інформацію безпосередньо від тих, для кого і разом з ким ви плануєте працювати;
  • отримати підтверджене підґрунтя, статистичну й аналітичну базу для розробки громадських проєктів, планування діяльності організації;
  • переконатися, що ваша ініціатива є справді важливою, відповідає запиту громади;
  • отримати громадську підтримку для вашої ініціативи, запросити людей до участі в майбутніх заходах і навіть зібрати базу контактів осіб, охочих до співпраці.

Що варто врахувати?

При плануванні локальних досліджень насамперед:

  • вирішіть, для чого ви проводите дослідження;
  • яку інформацію прагнете отримати (яку гіпотезу підтвердити або яке нове розуміння здобути);
  • які дані з цього питання вже доступні – що відомо зі спостережень, про що писали в ЗМІ або інших джерелах;
  • від кого вам потрібно отримати інформацію, де і як найкраще це зробити;
  • хто буде збирати первинну інформацію – ви самостійно, ваша команда, волонтери, залучені фахівці;
  • який метод дозволить вам досягти очікуваних результатів;
  • які вимоги до самого процесу дослідження – легкість, швидкість, широке охоплення аудиторії, репрезентативність або ж, наприклад, взаємодія з людьми.

Який метод обрати?

Перед тим, як проводити дослідження, подумайте, які інструменти й методи дозволять вам отримати потрібну інформацію від вашої аудиторії.

Соціологічні дослідження завдяки перевіреним процедурам і залученню фахівців дозволяють отримати повніше, більш наукове бачення потреб громади. Це може бути, наприклад, опитування face-to-face, анкетування чи модерована фокус-група. До спеціалістів варто звертатися, коли йдеться про збір інформації, необхідної для масштабних проєктів або розробки цільових програм. Наприклад, щоб оцінити необхідність створення місцевого центру надання первинної правової допомоги, в Широківській ОТГ провели дослідження правових потреб мешканців.

Опитування можна провести і власними силами, зосередившись на чітких і зрозумілих питаннях, які є важливими для вирішення нескладної проблеми. Усне опитування або анкетування (письмове, онлайн) – залежно від наявних цілей і ресурсів. У громадах Запорізької області цей метод використовується зокрема для планування внутрішніх пасажирських маршрутів або молодіжного дозвілля.

Неформальні експрес-опитування дозволяють у інтерактивній формі отримати потрібну інформацію. Перевага таких методів у безпосередній взаємодії з представниками цільових груп. Проте є й недоліки: отримана інформація не є репрезентативною. Наприклад, представники молодіжного активу смт Чернігівка опитували однолітків і відвідувачів селищних крамниць про те, чи готові вони відмовитися від поліетиленових пакетів. Результати цього неформального опитування пізніше були презентовані під час зустрічі з обговорення правил благоустрою.

Метод «висячих питань» прийшов до нас із Польщі. Його доцільно використовувати для роботи з конкретно визначеною, обмеженою аудиторією (наприклад, відвідувачі центру дозвілля, учасники масового заходу). У школах Комиш-Зорянської ОТГ учні протягом тижня могли лишити на спеціально відведених аркушах кольорові стікери зі своїми побажаннями до організації молодіжного дозвілля.

Мапування дозволяє представити бачення мешканцями інфраструктурних змін у громаді, в селі (місті) чи на певній території. Для прикладу, в Приморську під час міні-фестивалю «Лабораторія міста» мешканці могли за допомогою спеціальних прапорців позначити на мапі міського парку місця, що потребують змін.

Дослідження – це не тільки про потреби

Потреби людей важливі для розуміння ситуації, проте не менше значення для вирішення наявних проблем є вивчення ресурсів громади. Це люди, організації, установи, матеріальні активи, обладнання, природні та культурні особливості території, що можуть бути використані для покращення життя громади.

Коли в анкеті ви пропонуєте людям, готовим долучитися до вашої ініціативи, лишити свої контакти, ви також виявляєте важливий ресурс – волонтерський, громадський актив, ваші «агенти змін».

При підготовці публікації використані матеріали практичного посібника «55 завдань і рішень для активних громад і громадян», виданого у 2019 році командою проєкту «Зміцнення демократичного врядування», що реалізується ГО «СТЕП» за підтримки National Endowment for Democracy.

Ілюстрація обкладинки: pexels.com. У тексті статті використані світлини з архіву проєкту, надані ГО «Платформа розвитку» (Чернігівська ОТГ).

Інна Стащук
Менеджерка проєкту
Віталій Лисенко
Експерт проєкту