Зміцнення інфраструктури вирішення правових проблем у Могилівській громаді

Як сільські громади можуть розбудувати ефективну  місцеву інфраструктуру правової підтримки населення? Публікуємо детальні рекомендації для Могилівської громади Дніпропетровської області, яка протягом 2021 року взяла участь у проєкті «Впровадження системи безоплатної правової допомоги та захист соціальних прав жінок у сільських громадах Східної України».

Потреби мешканців/ок у правовій допомозі

У ході опитування, що проводилось на території Новоолександрівської ТГ впродовж липня-серпня, 80% респондентів/ок зазначили, що звернулися б до юриста за місцем проживання,  якби ця послуга була доступна.

При цьому 7 із 10 опитаних повідомляють про потребу в одному з видів первинної правової допомоги. Найчастіше це саме очна консультація юриста. Втім, значна частина мешканців/ок також вказали, що їм буде достатньо дистанційної консультації або інформаційних матеріалів на відповідну тему.

Найбільш затребуваним способом отримання правової інформації є можливість консультуватися телефоном. Дещо рідше люди бажають особисто спілкування з експертами. Також доволі популярними серед мешканців/ок громади є публікації з правових питань у соціальних мережах та друковані інформаційні матеріали.

Водночас значно рідше люди згадують про потребу в публікаціях з правових питань на сайті громади та ЗМІ, а також про можливість консультуватися через інтернет.

Найменш затребуваними способами отримання правової інформації є тренінги та інші навчання на правову тематику.

Детальніше про результати дослідження в Могилівській ТГ.

Пріоритети правового інформування

Експерти радять Могилівській громаді зосередитись на інформуванні мешканців і мешканок про їхні права та обов’язки, а також про наявні та дієві алгоритми вирішення правових проблем.

Сфери, щодо яких громадяни особливо потребують інформування:

  • забезпечення прав споживачів;
  • житлово-комунальне господарство;
  • медичне обслуговування;
  • соціальні виплати та пільги;
  • земельні правовідносини.

Рекомендовані інструменти

  1. Інформаційні кампанії. Заходи мають бути орієнтовані на конкретного споживача. Наприклад, кампанії про житлово-комунальні послуги варто орієнтувати передусім на жінок, а кампанії про соціальні виплати та пільги – на чоловіків. Орієнтація на клієнта має враховувати стать, вік, особливості сприйняття, мову тощо. Інформацію доцільно розповсюджувати через інтернет (наприклад, у соціальних мережах).
  2. Мобільні консультаційні пункти. Діяльність пунктів має бути забезпечена фаховими юристами. Доцільно залучати до цього процесу працівників/ць центрів безоплатної вторинної правової допомоги, що діють на території. Пункти мають працювати на регулярній основі за визначеним графіком, одним із днів його роботи має бути вихідний (субота, неділя).
  3. Дистанційне надання безоплатної первинної правової допомоги. Інформування населення може здійснюватись через інтернет, на сайтах установ та організацій, які надають публічні послуги. За потреби може бути створений окремий сайт, що відображатиме БППД на місцевому рівні (надавачів послуги, взаємозв’язки, зразки документів, успішні практики тощо). Правову допомогу можна надавати за допомогою чатів / сервісів миттєвих повідомлень, поштою. Може надаватися юристами, залученими за кошти місцевого бюджету.
  4. Друковані інформаційні матеріали. Мають містити інформацію про конкретні алгоритми (кроки) вирішення правових проблем, зразки документів, контакти відповідальних установ та організацій / осіб.

Подальші дослідження правових потреб

Права споживачів є однією з найпоширеніших категорій як в абсолютному значенні, так і в розрізі статті та вікових груп для мешканців громади. Однак невідомо, відносно яких послуг ці права порушуються: наприклад, щодо послуг житлово-комунального господарства, роздрібної торгівлі чи інших.

Варто глибше дослідити причини виникнення цих проблем для подальшого вибору відповідних превентивних інструментів реагування. Таку інформацію можливо отримати через додаткові фокус-групові дослідження, більше про які можна дізнатися в посібнику “Досліджуємо правові потреби громади”.

***

Наведені в цій статті рекомендації включені в Дорожню карту з впровадження безоплатної первинної правової допомоги у сільській місцевості, що розроблена в 2021 році громадською організацією «СТЕП» разом з експертами та експертками Мережі правового розвитку за підтримки Федерального Міністерства зовнішніх справ  Німеччини (представленого Генеральним консульством Німеччини у Донецьку).

У повному обсязі посібник розміщено за цим посиланням на сайті ГО «СТЕП».