
Правопросвіта, правова допомога, інклюзивне врядування і стратегічна адвокація – ключові напрямки роботи для громад, які прагнуть бути правоспроможними. Кожний з них має свій набір інструментів, які доцільно використовувати на місцевому рівні. Раніше ми вже писали про заходи правопросвіти, які можна запровадити в громаді.
Правова допомога – дії, спрямовані на те, щоб люди були спроможними вирішувати свої проблеми в правовий спосіб та захищати свої права. Важливе завдання на місцевому рівні – збільшити доступність послуг безоплатної первинної та вторинної правової допомоги для всіх мешканців і мешканок, які можуть їх потребувати.
Безоплатна первинна правова допомога
Надання безоплатної первинної правової допомоги
Хто може надавати такі послуги на рівні громади:
- юристи органу місцевого самоврядування;
- підготовлені старости з юридичною освітою;
- професійні провайдери правової допомоги на замовлення ОМС;
- юристи системи безоплатної правової допомоги в рамках співпраці з ОМС;
- незалежні провайдери правової допомоги на умовах громадської діяльності;
- комунальна установа з надання безоплатної первинної правової допомоги.
При цьому безоплатна первинна правова допомога може надаватися різними способами. Це можуть бути очні індивідуальні чи групові консультації, а також дистанційні консультації – телефоном, електронною поштою, через онлайн-чат, відеоконференцію. Такі формати дистанційної роботи можуть бути особливо цікаві та корисні для сільських громад, де бракує кваліфікованих юристів або ж ускладнене транспортне сполучення між селами.
Безоплатна вторинна правова допомога
Надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Хто може надавати такі послуги на рівні громади:
- адвокати та працівники системи безоплатної правової допомоги за рахунок коштів держбюджету, згідно Закону України “Про безоплатну правову допомогу”;
- адвокати та юристи Pro bono за організаційної підтримки ОМС або громадських організацій;
- адвокати та юристи на замовлення ОМС, у т.ч. на умовах громадської діяльності;
- адвокати та юристи за рахунок співфінансування ОМС, бізнесу та власних внесків громадян, які отримують правову допомогу (субсидіарна модель надання БВПД).

Доступ до безоплатної правової допомоги
Забезпечення доступу мешканців/ок громади до безоплатної первинної та вторинної правової допомоги
Приклади та можливості:
- Підготовка радників з правових питань (параюристів), які забезпечуватимуть перенаправлення до провайдерів безоплатної правової допомоги.
- Робота мобільних груп, які виїздять у віддалені населені пункти для надання безоплатної первинної правової допомоги або прийняття звернень на отримання безоплатної вторинної правової допомоги.
- Організація віддалених точок доступу до безоплатної правової допомоги за допомогою технічних засобів.
- Механізм відшкодування за рахунок місцевого бюджету витрат на судовий збір для вразливих категорій громадян.
- Механізм перенаправлення, коли працівники/ці організацій та установ, що напряму працюють з людьми, мають спроможність та повноваження визначати супутні правові потреби людини та пропонувати можливість отримати допомогу від іншої особи або організації.
Навчання для працівників/ць сервісних організацій, що забезпечують доступ до БПД
Приклади та можливості:
- навчання для працівників/ць провайдерів безоплатної правової допомоги;
- навчання для працівників/ць сервісних організацій, які забезпечують доступ до безоплатної правової допомоги;
- навчання осіб з юридичною освітою, які проживають в сільських населених пунктах і претендують на посаду правових консультантів/ок від органу місцевого самоврядування для роботи у віддалених населених пунктах громади;
- підвищення кваліфікації вчителів і вчительок права шкіл громади щодо викладання прав людини;
- навчання для старост на теми доступу до правової допомоги, участі в ухваленні рішень, вчинення нотаріальних дій, отримання якісних муніципальних послуг.

Механізми альтернативного вирішення спорів
Послуги медіації та їх популяризація
Медіація – позасудова процедура врегулювання конфлікту шляхом переговорів, що має певну структуру та проводиться нейтральним посередником (медіатором). Медіація відрізняється тим, що фактично сторони самі генерують рішення, які мають ними прийматися та відповідно виконуватися.
Приклади:
- залучення кваліфікованих медіаторів до надання послуг медіації в громаді;
- підготовка працівників сервісних організацій до кваліфікованого пропонування медіації мешканцям і мешканкам громади;
- Інформування мешканців/ок про можливості та переваги медіації;
- розвиток шкільної медіації (створення шкільних служб порозуміння);
- вирішення конфліктів за допомогою медіацій та діалогів;
- пілотування оптимальних механізмів для фінансування послуг медіації в громаді.
Впровадження інших моделей альтернативного вирішення спорів
Приклади:
- Відновні програми для неповнолітніх, які вперше вчинили незначні або середньої тяжкості злочини.
Ця публікація є частиною Дорожньої карти з впровадження безоплатної первинної правової допомоги у сільській місцевості, що розроблена в 2021 році громадською організацією «СТЕП» разом з експертами та експертками Мережі правового розвитку за підтримки Федерального МЗС Німеччини (представленого Генеральним консульством Німеччини у Донецьку). Посібник розміщено у вільному доступі на цьому сайті.
У тексті використані фотографії, зроблені під час навчальних заходів проєкту «Впровадження системи безоплатної правової допомоги та захист соціальних прав жінок у сільських громадах Східної України» (авторка фото Катерина Клочко).