
Розроблення та впровадження місцевих цільових програм – важливий крок до створення ефективних екосистем доступу до правосуддя на рівні громади та управління процесом вирішення правових проблем громадян.
Місцеві цільові програми забезпечують системний підхід до роботи з комплексними проблемами та дозволяють створити середовище, в якому можливе поєднання ресурсів і зусиль ключових зацікавлених сторін на рівні громади.
Переваги підходу
Управління процесом вирішення правових проблем через реалізацію цільових програм доступу до правосуддя створює широкі можливості як безпосередньо для мешканців і мешканок, так і для місцевого самоврядування та надавачів правових послуг.
Переваги для мешканців громади:
- можливість розв’язання своїх правових проблем;
- прозорість виділення та витрачання коштів;
- ефективна комунікація з владою;
- можливість отримати допомогу як з типових питань, так і розв’язати структурну / комплексну проблему.
Переваги для місцевого самоврядування:
- можливість делегування частини своїх обов’язків та залучення співвиконавців;
- прозорість виділення та витрачання коштів;
- авторитет і довіра виборців;
- зменшення кількості людей, яких необхідно приймати безпосередньо працівникам органу місцевого самоврядування.
Переваги для надавачів правових послуг:
- можливість спеціалізації та концентрації на вирішені конкретних проблем;
- прозорість виділення та витрачання коштів;
- налагодження взаємовигідної співпраці.
Програми правової допомоги
Одним із варіантів місцевих цільових програм доступу до правосуддя є місцеві програми надання безоплатної правової допомоги. Практика розроблення таких програм стала доволі поширеною в Україні в останні роки.
Хорошим прикладом є, зокрема, “Програма забезпечення безоплатною правовою допомогою населення Хмільницької міської територіальної громади на 2021-2022 роки”. На реалізацію програми передбачено 438,7 тис. грн, з них 198 тис. грн – кошти міського бюджету. Ще 240,7 тис. грн планується залучити з інших, зовнішніх джерел.
Що включено в цю програму?
- Навчальні заходи для інститутів громадянського суспільства з прав людини;
- аналіз соціальних мереж і проєктів рішень ОМС зовнішніми експертами на предмет дотримання прав людини та виявлення можливих причин виникнення правових проблем;
- формування мережі правових консультантів в сільських населених пунктах;
- навчання для шкільної молоді щодо прав людини;
- підготовка вчителів/вчительок права за тематикою прав людини;
- організація кіноклубів медіапросвіти з прав людини DOCUDAYS UA;
- створення шкільних служб порозуміння.
Це практичний приклад відповідального лідерства органу місцевого самоврядування, який відкритий до чесного партнерства з громадянським суспільством і готовий брати відповідальність за долю громади в свої руки. Такий підхід безумовно дозволить забезпечити для мешканців/ок громади кращий доступ до правосуддя та справедливості, створить умови для отримання ними якісних правових послуг і підвищить їхню спроможність впливати на формування місцевої політики.
***
Ця публікація є частиною Дорожньої карти з впровадження безоплатної первинної правової допомоги у сільській місцевості, що розроблена в 2021 році громадською організацією «СТЕП» разом з експертами та експертками Мережі правового розвитку за підтримки Федерального МЗС Німеччини (представленого Генеральним консульством Німеччини у Донецьку). Посібник розміщено у вільному доступі.
Для оформлення обкладинки використані фотографії, зроблені під час навчальних заходів проєкту «Впровадження системи безоплатної правової допомоги та захист соціальних прав жінок у сільських громадах Східної України».