Як громади інформують мешканців про пріоритети розвитку

Продовжуємо цикл публікацій за підсумками базового дослідження, виконаного в рамках проєкту «Зміцнення демократичного врядування». Говоримо про другий критерій Стратегій, що створюються для людей: інформування.

Критерій 2. Інформування про стратегію розвитку та пріоритети розвитку

Відкрита комунікація процесів розробки та реалізації місцевих стратегій є важливою для порозуміння в громаді з питань, які стосуються її розвитку. Нерідко в громадах виникають конфлікти на рівні окремих населених пунктів через те, що вони залишаються осторонь інфраструктурних проєктів і помітних якісних змін. Така ситуація не в останню чергу зумовлена тим, що мешканці не знають про план розвитку громади, наявні фінансові ресурси та можливість залучити додаткові кошти, першочергові проєкти та послідовність їх виконання.

Експерти наголошують: стратегія – це не лише план діяльності органу самоврядування, але й можливість поінформувати мешканців про важливі заходи в перспективі кількох років. Як саме буде здійснюватись інформування – доцільно зазначити в тексті стратегії. Найчастіше це:

  • публікація повної версії стратегії на офіційному вебсайті громади;
  • публікація найважливіших тез стратегії на головній сторінці вебсайту громади;
  • публікації в місцевих медіа (інтерв’ю голови громади, витяги стратегії тощо);
  • публікації в соціальних мережах.

Звісно, процес інформування громадськості мусить бути систематичним: новини про хід виконання стратегії, щорічні звіти із зазначенням досягнутих результатів.

Питання для самооцінювання

У травні ми запропонували 11 партнерським громадам оцінити досвід інформування за такими критеріями:

  • доступність і легкість пошуку повного тексту стратегії на сайті громади (ОМС);
  • наявність адаптованого викладу стратегії для кращого сприйняття й розуміння (розробка та поширення буклетів, електронна презентація про цілі та пріоритети розвитку, ключові проєкти);
  • використання додаткових каналів і форм комунікації для окремих груп населення (напр., тематичні буклети для підприємців, плакати – для відвідувачів комунальних закладів, статті в ЗМІ – для людей старшого віку);
  • регулярне згадування стратегії розвитку в публікаціях на сайті ОМС, у т.ч. новинах про місцеві зміни, статтях про розвиткові проєкти, інтерв’ю;
  • публічне роз’яснення важливості тих чи інших місцевих рішень, проєктів, заходів, із посиланням на конкретні цілі Стратегії.

Середній показник самооцінки за цим критерієм – 9 балів з можливих 20. Що цікаво, такий самий результат дало самооцінювання досвіду впровадження стратегії.

Доступ до стратегій

Позитивним є те, що всі громади мають на своїх сайтах оприлюднені офіційні документи: повний текст стратегії, рішення про її затвердження, а також супровідні документи – склад робочої групи з розробки стратегії, подекуди протоколи засідань, діагностику умов місцевого розвитку, презентації результатів опитування громадян або бізнесу. Створення на сайті окремого розділу або підрозділу «Стратегія розвитку» є більш поширеною практикою, ніж просто розміщення файлів у розділі «Документи» або «Діяльність місцевої ради». Посилання на такий розділ зазвичай подається в боковому чи верхньому меню сайту.

Документи, що стосуються стратегічного планування, нескладно відшукати та можна завантажити в форматі *pdf або *doc. Деякі громади подають на одній сторінці сайту і стратегію, і програму соціально-економічного розвитку.

Інформування про процес розробки

Найактивніша комунікація про стратегію відбувається на етапі її розробки, зокрема через офіційний сайт громади:

  • новини про засідання робочої групи;
  • результати зустрічей з експертами, що супроводжують роботу над стратегією;
  • публікація опитувальників для мешканців;
  • публікація результатів опитувань (презентацій);
  • оголошення про збір ідей проєктів;
  • анонси громадських обговорень (консультацій).

Ця інформація частково дублюється на офіційних фейсбук-сторінках, залежно від їхньої активності та популярності.

Наявність таких публікацій на офіційних ресурсах громади є беззаперечною перевагою. Водночас саме інформування залишається часто формальним, а реальне охоплення аудиторії – невідомим.

Посилити офіційну комунікацію може співпраця з медіа – в тих громадах, де такі є. Для прикладу, в Покровській селищній ТГ до роботи над стратегією долучались місцеві журналісти, а сам процес розробки висвітлювався на сторінках районної газети «Покровський край».

З тексту Комунікаційної стратегії Покровської ТГ

А що ж далі?

Після затвердження стратегії та офіційного повідомлення цікавість громад до неї слабшає. Принаймні, так може здатися за підсумками моніторингу вебсайтів і фейсбук-сторінок. Справді: про подальші зустрічі робочих груп або комітетів з управлінням впровадження стратегій на офіційних ресурсах майже не йдеться. При цьому деякі громади регулярно інформують про проєкти, що реалізуються в громаді, та успіхи за ними, публікують щотижневі звіти про роботу комунальних підприємств, інформують про розробку галузевих стратегій.

Отож, перемога чи зрада?

Новоутворені громади дійсно більш відкриті до людей та намагаються в межах наявних ресурсів (людських, фінансових, технічних) покращувати взаємодію з населенням. Оновлюють сайти, адмініструють сторінки в соцмережах. Апостолівська громада робить відеотрансляції з засідання сесій. На новому сайті Нововодолазької громади можна ознайомитись з мапою реалізації проєктів бюджету участі. Загальною практикою є інформування про співпрацю з донорськими організаціями та її результати.

І все ж публічна комунікація поки що зводиться переважно до висвітлення окремих подій і заходів, звітування про розпочаті чи завершені проєкти. У фокусі такої комунікації – поточні проблеми, потреби, процеси чи навіть окремі зміни, які майже не розглядаються в контексті стратегії розвитку або ж, простіше, майбутнього громади.

Недостатнім залишається і врахування потреб та інтересів різних груп мешканців/ок при плануванні публічної комунікації. Як зацікавити молодь, пояснити людям старшого віку, привернути увагу підприємців чи громадських діячів, які обрати канали й формати інформування, за рахунок яких ресурсів можна це зробити – ці питання поки що не в пріоритеті комунікаційної політики громад. А тим часом для деяких з них вже минув перший етап впровадження стратегії розвитку…

З коментарів у формі самооцінювання однієї з громад-партнерів

Що ми рекомендуємо?

  1. Переглянути вебсайт громади. За потреби створити окрему рубрику (розділ, підрозділ) сайту для розміщення на ньому повного тексту стратегії та відповідних документів, а також презентаційних матеріалів.
  2. Адаптувати файл стратегії для зручного використання: фінальна версія документу, з датою затвердження та зазначенням відповідного рішення місцевої ради (*pdf або *doc формат для завантаження чи документи Google). При цьому pdf-версія або текст у GoogleDocs більш зручні, оскільки такі документи можна відкрити безпосередньо в браузері.
  3. Розробити коротку версію стратегії (місія, бачення, цілі, очікувані результати) у вигляді ілюстрованої презентації, буклету або плакату – для інформування та зацікавлення мешканців громади з різних цільових груп.
  4. Адаптувати візуалізацію, залежно від цільової групи, на яку вона розрахована. Залежно від того, чи це діти, молодь, підприємці або ж особи старшого віку, може бути різний формат, зміст, дизайн.
  5. Розмістити візуалізацію стратегії на сайті громади та в приміщеннях ОМС, комунальних закладах, ЦНАП, бібліотеках, поширити в старостатах.
  6. Запланувати інформаційні та мотиваційні кампанії для залучення зацікавлених осіб до процесу реалізації стратегії (бізнес, громадські організації, ОСН, інші).
  7. Створити електронну та/або друковану мапу громади, де позначити реалізовані та перспективні проєкти, локалізацію заходів з реалізації стратегії.
  8. Створити рубрику «Реалізуємо стратегію розвитку разом» чи аналогічну на сайті громади чи в друкованому віснику.

Досвід

У Васильківській ТГ про стратегію не забули після її затвердження. Доказом цього є регулярні засідання Комітету з управління реалізацією стратегії, які не просто відбуваються, а ще й висвітлюються на сайті громади.

Фейсбук-сторінка Апостолівської ТГ має впізнаваний стиль і постійні рубрики: #продороги, #профутбол #розвіюємочутки. Ще одна рубрика – публічний звіт за підсумками сесій: які питання розглядались, що вирішили, куди спрямували кошти. Такі звіти добре структуровані, містять конкретні цифри, супроводжуються візуалізацією або відеозаписом засідання сесії.

Відділ розвитку інфраструктури, інвестицій, містобудування та архітектури Оріхівської міської ради регулярно посилається на Стратегію розвитку Оріхівської ТГ в своїх новинах і повідомленнях.

Ключові заходи Стратегії розвитку Миколаївської ТГ візуалізовані у вигляді мапи проєктів, підготовленої в друкованому накладі. 

Натисніть на зображення, щоб відкрити файл у повному розмірі
Натисність на зображення, щоб відкрити мапу на сайті Нововодолазької ТГ

Публікація підготовлена на підсумками дослідження, здійсненого в рамках проєкту «Зміцнення демократичного врядування», що реалізується ГО «Стратегії і технології ефективного партнерства» (ГО «СТЕП») за підтримки National Endowment for Democracy.

З переліком громад, що беруть участь у проєкті, можна ознайомитись за посиланням.

В оформленні публікації використані фотографії з сайту pexels.com.