
У 2021 році ГО «СТЕП» реалізувала проєкт «Впровадження системи безоплатної правової допомоги та захист соціальних прав жінок у сільських громадах Східної України». В рамках проєкту відбулось більше 30 публічних і робочих заходів – зустрічі та консультації з партнерами, опитування, тренінги, вебінари, презентації.
Всі ці заходи «СТЕП» регулярно висвітлював на своїй фейсбук-сторінці та на сайті. Також раніше оприлюднено публічний звіт проєкту. В цій статті команда ГО «СТЕП» узагальнила головні спостереження за підсумками проведених заходів і роботи юристів в партнерських громадах.
Довідково. В проєкті брали участь чотири громади – Мирівська та Могилівська ТГ Дніпропетровської області, Новоолександрівська та Широківська ТГ Запорізької області. Це сільські громади, кожна з яких має населення кількістю від 4 до 13 тисяч осіб. На їхній території відсутні офіси системи безоплатної правової допомоги (місцеві центри або бюро безоплатної вторинної правової допомоги). Кожна з громад, крім Широківської, на першому етапі проєкту за підтримки експертів провела дослідження правових потреб і проблем. Для Широківської ТГ таке дослідження проводилось раніше, і його дані були використані для розробки місцевої програми надання правової допомоги населенню. Запроваджені тут інструменти правової допомоги та правової просвіти були поширені серед інших громад-учасниць проєкту.
#1. Доступ до правової допомоги та публічних послуг загалом залишається нерівним у сільській місцевості.
Головною причиною є відсутність належного транспортного сполучення між селами. І це стосується не лише можливості отримати правову підтримку, а й медичних, соціальних, адміністративних, освітніх послуг.
Проблема з транспортом. Велика кількість сіл не зв’язані з центром – неможливо звернутись до сільської ради, ЦНАПу немає. (Новоолександрівська ТГ.)
Доступ до дозвілля. В нас був шикарний спортзал, але не було спеціаліста, який би займався цим питанням. Тому була людина, яка просто відкривала спортзал, і все. Фахівця не було, який би працював в цьому напрямі. (Могилівська ТГ.)
Відповідно, попит на правову допомогу в громадах залишається високим, що доводять і дані опитувань громадян. Особливо це стосується сіл, які віддалені від обласних і районних центрів та на території яких відсутні офіси системи безоплатної правової допомоги. Періодичні виїзди юристів, які працюють в межах району, не покривають потребу населення в повній мірі. Про такі консультації мешканці часто не знають або ж не мають можливості відвідати їх, якщо ті проходять у центральному селі громади.
На сьогодні існує така практика по сільським територіям – це безоплатна правова допомога. Але до них також не звертаються, бо одна частина населення не знає про її існування, а друга не має можливості скористатися, бо немає статусу… В ОМС не звертаються, бо немає фахівця. Приходять до нас люди з питаннями – і ми починаємо розповідати, вирішуючи самі. (Учасниця вебінару в рамках проєкту.)
Більше на цю тему: Доступ громадян до правової допомоги залишається нерівним у сільських громадах
#2. Необхідність їхати в інший населений пункт та пов’язані з цим витрати часу – головний бар’єр у вирішенні правових проблем для сільських мешканців/ок.
Саме ці перепони найчастіше називали учасники й учасниці опитування в кожній з трьох громад. Причому ці бар’єри взаємозумовлені: зазвичай складність і затягнутість процедур, які пов’язані з вирішенням правових проблем, змушують людей декілька разів їздити в інше місто/село. Крім того, для мешканців/ок сільської місцевості загальний час, що вимагається для вирішення правової проблеми, збільшується за рахунок часу, витраченого на дорогу при відсутності транспортного сполучення.
Більше на цю тему: Не все так просто. Що заважає жителям громад вирішувати свої правові проблеми

#3. Брак юристів, відсутність політичної волі та просвітницької роботи гальмують розбудову правової екосистеми на рівні громади.
Через відсутність штатних юристів сільські ради обмежені в можливостях надання правової допомоги мешканцям/кам і навіть власним спеціаліст/кам (така ситуація була в двох партнерських громадах під час реалізації проєкту). Втім, експерти наголошують, що на сьогодні є різні варіанти організації місцевої системи правової підтримки для населення – через залучення юристів на аутсорсі, дистанційне консультування, навчання працівників/ць сервісних організацій, освітян, старост. Ще одним виходом для сільських рад, що тривалий час не можуть закрити вакансії юристів, може бути міжмуніципальне співробітництво.
Та й сама по собі наявність юриста не є передумовою для вирішення правових проблем громади. Потрібна систематична, послідовна просвітницька робота з людьми – і не лише серед мешканців/ок, а й працівників/ць місцевих рад і комунальних установ, депутатів/ок.
Юрист – не вирішення проблеми. Вирішення проблеми в громаді в першу чергу лежить в площині інформування. Вирішення проблеми в тому, що люди розуміють, що це треба вирішувати і покроково готові це робити. Юрист допоможе покроково це робити. Але робити замість людей він не буде. (Тренерка вебінару.)
Більше на цю тему: Правова допомога як елемент інфраструктури вирішення правових проблем у громаді
#4. Провайдери публічних послуг і сільська рада – це перша інстанція правової допомоги для сільських мешканців/ок.
На сьогодні практика вирішення правових проблем громадян у сільських громадах найчастіше зводиться до надання інформації працівниками сільської ради, місцевих комунальних установ і служб. Це – найбільш доступні, а часом і взагалі єдині інституції, де можна отримати консультацію з правових питань оперативно і безкоштовно.
Нас уже всі знають, що ми і юристи, і фінансисти… Консультація на території нашого району – 300 гривень. Це просто сказати «Здраствуйте». Та й то консультація юриста – це лише в Царичанці може бути. (Могилівська ТГ.)
Для посилення можливостей захисту прав людей у сфері освіти, охорони здоров’я, соціальної політики варто впровадити системи правової підтримки безпосередньо в освітніх, медичних і соціальних установах. У цьому випадку первинну правову допомогу надаватимуть провайдери публічних послуг – центри соціальних послуг, медичні заклади, ЦНАПи, різні комунальні служби. Крім того, ОМС можуть організовувати навчання для старост, приміром, на теми доступу до правової допомоги, участі в ухваленні рішень, вчинення нотаріальних дій, а також сприяти підвищенню кваліфікації освітян громади щодо викладання прав людини. Все це – шлях до розбудови власної інфраструктури вирішення правових проблем громади.
Більше на цю тему: Громади мають розвивати доступну інфраструктуру вирішення правових проблем

#5. ТОП-5 сфер, в яких найбільш розповсюджені проблеми правового характеру: права споживачів, житлово-комунальні послуги, медичне обслуговування, соціальні виплати та земельні відносини.
В усіх трьох громадах, де проводилось опитування в 2021 році, ці сфери згадуються найчастіше. При цьому найбільш серйозними респондент/ки назвали проблеми в сферах житлово-комунального обслуговування, земельних відносин, а також медичних та освітніх послуг. Часто проблеми в цих сферах виникають з причини недостатньої обізнаності мешканців/ок про їхні обов’язки, важливі алгоритми дій та процедури. Особливо це стосується комунальної сфери.
Інше болюче питання – комунальні послуги. Наприклад, людей належним чином не повідомляють, що закінчився термін повірки лічильників, а потім нараховують штрафи. Люди не обізнані, коли на повірку, які тарифи. Вони не цікавляться цим. (Мирівська ТГ.)
#6. Найбільш популярні запити під час консультацій – земельні та майнові питання, соціальний захист, сімейне право.
Основний масив запитів до юристів/ок проєкту стосувався саме цих тем. Зокрема, це питання соціального супроводу, призначення та виплати аліментів, нарахування пенсії, оформлення пільг та субсидій, порядку приватизації будинку (квартири, земельної ділянки). Чимало звернень стосуються створення ОСББ, вирішення питань добросусідства, розмежування земельних ділянок. Крім того, були й запити на допомогу з оформленням звернень до депутатів.
В цілому, теми виїзних правових консультацій збігаються з тими актуальними питаннями, про які зазначали респондент/ки в громадах на етапі дослідження. Вчасно виявляючи правові потреби мешканців/ок, місцеві ради можуть готувати відповідні роз’яснення щодо популярних питань і регулярно публікувати їх на сайтах і в соцмережах, інформаційних вісниках громад.
Більше на цю тему: З якими правовими проблемами зустрічаються мешканці сільських громад
#7. Захист прав жінок і протидія гендерно-обумовленому насильству залишаються критично актуальними в сільських громадах.
Тема домашнього насильства так чи інакше піднімалась учасниками й учасницями з громад на кожному вебінарі чи тренінгу в ході проєкту, а також була відзначена в двох громадах під час опитування. Працівники/ці соціальних служб та ОМС громади звертають увагу на традиції суспільного ігнорування цієї проблеми та стигматизацію, що супроводжує жертв домашнього насильства.
Міські території більш продвинуті, і люди обізнані: куди можна йти і кому можна сказати. І головний момент – ніхто нікого не знає. В селі ці проблеми не озвучують: б’є чи не б’є. [Навіть] Коли ти приїжджаєш, коли приїжджає поліція, бачиш явну картину побиття – ніхто нічого не скаже. Питання захисту прав жінок дуже гостро стоїть (Могилівська ТГ).
Тож захист прав жінок, виявлення випадків домашнього насильства, просвітницька та профілактична робота, інформування про можливості отримання допомоги мають бути на порядку денному сільських громад. Ця сфера потребує й додаткової уваги та підтримки з боку неурядового сектору та інших організацій, що працюють за відповідним напрямом.

#8. Більшість людей зацікавлені в можливості отримати правову допомогу та віддають перевагу очній консультації юриста.
Так, в кожній громаді більше половини опитаних мешканців/ок готові звертатися до безоплатного юриста за своїм місцем проживання, якби така послуга була доступна. При цьому переважна більшість респондентів/ок потребують саме очної консультації.
Крім особистого спілкування з експертами, попитом користуються такі способи отримання правової інформації (є найбільш зручними для сільських жителів – в порядку зменшення популярності):
- можливість консультуватися телефоном;
- публікації з правових питань у соціальних мережах;
- друковані інформаційні матеріали (в місцевих ЗМІ, буклети);
- публікації з правових питань на сайті громади;
- можливість консультуватися з юристами через Інтернет.
#9. Правопросвітництво та громадянська освіта є невід’ємним компонентом інфраструктури вирішення правових проблем.
Представники/ці партнерських ОМС, старости й активіст/ки неодноразово відзначали потребу в просвітницькій роботі серед дорослого населення та молоді. Особливо з питань прав і обов’язків громадян у таких сферах, як земельні відносини, споживання комунальних послуг, місцеві реформи, громадська участь. Ідеться про заходи з правової просвіти, громадянської освіти, навчання фінансовій та цифровій грамотності. Це базис, що необхідний людині, аби навчитись усвідомлювати правові проблеми, діяти, шукати вихід з ситуації, критично осмислювати інформацію.
Люди не розуміють реформи і не розуміють: чому раніше район допомагав, а тепер вони їдуть в район, і їх повертають у сільську раду. Немає розуміння, що є громада, за що відповідають люди. (Новоолександрівська ТГ.)
Багато питань по темі землі. Ця земля від діда-прадіда була наша – чому ми маємо за щось платити? (Могилівська ТГ.)
Більше на цю тему: Інформування мешканців і правопросвітницька діяльність – шлях до зменшення правових проблем в громаді
#10. На рівні громади пріоритетом мусить бути правове інформування громадян і посилення їхньої спроможності діяти самостійно.
Експерт/ки з питань правової просвіти та практикуючі юристи підкреслюють важливість багатоканального поширення якісної, перевіреної, чіткої інформації з правових питань, що становлять інтерес для мешканців/ок громади. Людина має вміти виокремити правову проблему та розуміти, до кого можна звернутись по допомогу. Саме усвідомлення проблеми і готовність діяти – це перший крок до її вирішення.
Для такого інформування недостатньо розміщення повідомлень на сайті громади – потрібно використовувати всі наявні ресурси, що доступні та зручні для громадян. Також важливою складовою дослідження правових потреб мешканців/ок мусить стати аналіз джерел і каналів, звідки люди отримують інформацію.
Більше на цю тему: Правове інформування мешканців/ок – деякі поради для громад


***
Проєкт «Впровадження системи безоплатної правової допомоги та захист соціальних прав жінок у сільських громадах Східної України» реалізовано впродовж 2021 року громадською організацією «Стратегії і технології ефективного партнерства» (ГО «СТЕП») за підтримки Федерального Міністерства закордонних справ Німеччини (представленого Генеральним консульством Німеччини у Донецьку).
Партнером в реалізації проєкту, зокрема його навчального компоненту, є громадська спілка «Мережа правового розвитку».
У тексті використані фотографії з навчальних та презентаційних заходів, що відбулись упродовж проєкту (авторка фото Катерина Клочко).